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BMW 7er, Modell E32
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Alt 23.12.2009, 07:58   #1
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard Schaltplan DME2

Hallo...und HILFE !

Ich hab hier mal ein kleines Problem...und zwar benötige ich die Schaltpläne bzw. die Anschlussbelegung der Motor-Steuergeräte vom 92er 750i. Ich finde im Internet nur ein Plan für die DME1 (Zylinder 1-6), aber nirgens für die DME2.
Hab zwar einmal beide Pläne bei der Suche-Funktion gefunden, allerdings sind die zu klein und beim vergrössern kann man leider nichts mehr erkennen !

Im voraus erstmal vielen Dank!!!
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 23.12.2009, 08:07   #2
Stiefelknecht
Ärmstes Mitglied
 
Benutzerbild von Stiefelknecht
 
Registriert seit: 28.08.2007
Ort: Elzach
Fahrzeug: AT 220d XDrive
Standard

Hi,
zieh dir Externer Link (&Ooml;ffnet in neuem Fenster, der Forumsbetreiber distanziert sich vom Inhalt extern verlinkter Seiten.) hier den baujahrabhängigen Schaltplan, dort ist dann Unit I und II drin.
MfG
Chris
__________________
leider keinen 740er mehr
Stiefelknecht ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 23.12.2009, 08:29   #3
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard

...na ich bin ja ein ganz schlauer !
Auf der Seite war ich auch, hab aber jetzt erst gesehen das es ja da noch weiter geht...ich hätte mir mal die einzelnen Seiten anschauen sollen!

VIELEN DANK !!!
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 23.12.2009, 14:59   #4
Erich
Shogun
 
Benutzerbild von Erich
 
Registriert seit: 19.07.2002
Ort: Joso
Fahrzeug: E32 750iL 11/88
Standard

das koennte Dir auch helfen, X20, X21
Interner Link) http://www.7-forum.com/forum/5/hauptstecker-51489.html
__________________
Externer Link (&Ooml;ffnet in neuem Fenster, der Forumsbetreiber distanziert sich vom Inhalt extern verlinkter Seiten.) 7er Reparaturhilfen
Biete: Interner Link) Tuergriffdichtungen Interner Link) ESV-Repsatz
Erich ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 26.12.2009, 12:45   #5
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard

hallo!
will eigentlich "nur" mal die eingangsdaten messen, wie zum beispiel lambda, kühlmitteltemperatur, luftmassenmesser...etc.
und da ich momentan erstmal nicht davon ausgehe das ich ein kabelproblem habe...geht das am besten und einfachsten direkt an den steuergerätesteckern.

mein dicker läuft in der kaltstartphase recht reudig und manchmal "sägt" er (pendelt zwischen 500 und 1000 touren). auch stinkt er in der kaltstartphase nach sprit.
nebenluft zieht er keine, drosselklappen sind i.o., klr-system ist abgeklemmt (war eigentlich noch nie dran ).

seh ich das richtig das der schwarze 3-polige temperatursensor für die dme1 und dme2 und der weiße 2-polige temperatursensor für das eml steuergerät ist? ...

gruß und schönen 2. weihnachtsfeiertag!!
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 26.12.2009, 13:59   #6
Erich
Shogun
 
Benutzerbild von Erich
 
Registriert seit: 19.07.2002
Ort: Joso
Fahrzeug: E32 750iL 11/88
Standard

das kannste Dir doch alles aus den Stromlaufplaenen raussuchen, die oben schon verlinkt wurden, ist nur eine Fleissaufgabe.
Hier mal etwas Hilfe
Anschlussbelegung EML Steuergerät M70 Motor Baujahr 1992

Der Anschlussstecker EML hat die Bezeichnung X6004.

Steckerbelegung

Pin 1 EML Pedalwertgeber
Pin 2 EML Pedalwertgeber
Pin 3 frei
Pin 4 ABS/ASC/ASC+T Steuergerät
Pin 5 DME Steuergerät 1
Pin 6 EML Pedalwertgeber / DME Steuergerät 1
Pin 7 EML Pedalwertgeber
Pin 8 Instrumentenkombi
Pin 9 EML Pedalwertgeber
Pin 10 EML Stellmotor 2
Pin 11 EML Stellmotor 2
Pin 12 EML Stellmotor 1
Pin 13 RXD Datenleitung
Pin 14 Masse
Pin 15 EML Leuchte Instrumentenkombi
Pin 16 EML Stellmotor 2
Pin 17 EML Stellmotor 1
Pin 18 Hauptrelais 2
Pin 19 Masse
Pin 20 EGS Steuergerät
Pin 21 frei
Pin 22 Steuergerät ABS/ASC/ASC+T
Pin 23 Steuergerät ABS/ASC/ASC+T
Pin 24 frei
Pin 25 frei
Pin 26 EML Stellmotor 1
Pin 27 EML Stellmotor 1
Pin 28 EML Stellmotor 2
Pin 29 frei
Pin 30 Masse
Pin 31 Kühlwassertemperaturfühler
Pin 32 EML Pedalwertgeber/DME Steuergerät 2
Pin 33 DME Steuergerät 2
Pin 34 EML Stellmotor 2
Pin 35 EML Stellmotor 1
Pin 36 Hauptrelais 2
Pin 37 Hauptrelais 2
Pin 38 EML Stellmotor 1
Pin 39 frei
Pin 40 EML Stellmotor 2
Pin 41 Klimaanlagenrelais
Pin 42 Getriebewählschalter
Pin 43 Schalter Geschwindigkeitsregelung
Pin 44 Steuergerät Lock Sensor
Pin 45 Kühlwassertemperaturfühler
Pin 46 EML Pedalwertgeber
Pin 47 DME Steuergerät 1
Pin 48 frei
Pin 49 DME Steuergerät 1
Pin 50 DME Steuergerät 2
Pin 51 frei
Pin 52 EGS Steuergerät
Pin 53 ABS/ASC/ASC+T Steuergerät
Pin 54 frei
Pin 55 TXD Datenleitung

Lambdasondenpins an den DME, Vorfacelift, Facelift
Interner Link) http://www.7-forum.com/forum/24/lamb...ten-92978.html

DME 1.7:

Lufttemperatur ist Pin 77
Kuehlmitteltemperatur Pin 78

ab Seite 160 steht ALLES einzeln aufgezaehlt und konzentriert
Externer Link (&Ooml;ffnet in neuem Fenster, der Forumsbetreiber distanziert sich vom Inhalt extern verlinkter Seiten.) http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e32/e32_92.pdf

Temperatursensoren an der Bruecke am M70

1. fuer Kombianzeige
2. Mitte, fuer ECT (engine coolant temperature) und DME.
3. rechts der fuer EML

Geändert von Erich (26.12.2009 um 14:06 Uhr).
Erich ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 27.12.2009, 12:21   #7
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard



die schaltpläne liegen ja vor mir...und sind mir auch soweit klar.
mir ist´s nur ein kleines rätsel wozu auch noch das eml-steuergerät ein motortemperatursignal benötigt . na die werden sich damals schon etwas dabei gedacht haben.
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 27.12.2009, 12:34   #8
Erich
Shogun
 
Benutzerbild von Erich
 
Registriert seit: 19.07.2002
Ort: Joso
Fahrzeug: E32 750iL 11/88
Standard

Allein das EML ist fuer die Drosselklappenstellung zustaendig beim 750, und fuer den Leerlauf, neben vielen anderen Sachen, aber dafuer braucht das EML die Temperaturwerte.

GROUP 12 Engine - Electrical
B 12 02 87 (2087) Montvale, NJ
Technical Dept December 1987
SUBJECT: Electrical Motor Load Regulation (EML)
MODEL: 750iL
Electronic Motor Load regulation (EML) provides simplified and concise throttle management for an ever increasing variety of engine operating needs. The EML system assures reliable rpm stability regardless of temperature or load variations, without the need of idle control systems, throttle cables, auxiliary air valves, cruise control
servos, etc.
The BMW EML/M1.2 engine management system maintains control unit intercommunication between the EML, DME and the AEGS systems. This "dialogue" enables the EML system to uniquely tailor the throttle response to a wider variety of changing parameters, which would not be possible with existing mechanical and auxiliary controls.
For example, new benefits such as cruise control operation and a reduced cold engine RPM limit are now provided electronically by EML. Another example of system flexibility is AEGS program matching. The throttle opening progression curve is now matched to specific AEGS programs which will enhance fuel economy ("E"Program) or maximize power development ("S" Program).

The EML System
The dual DME M1.2 control units, while part of the fuel injection system, should also be considered as part of the EML system. For complete M1.2 information, see TRI 12 01 87 (2083).

System Components
�� Dual main power relays
�� EML control unit
�� Dual DME M1.2 control units
�� Accelerator pedal assembly
�� AEGS program switch
�� Cruise control lever
�� Dual electric throttle valves
�� Fault indicator lamp

General Operation
Throttle valve control is managed electronically without the use of mechanical linkage. Accelerator pedal position now represents the "driver's desired throttle position". Switch contacts and a potentiometer attached to the accelerator pedal transmit the desired throttle position to the EML control unit. This electrical input as well as all other pertinent operating parameters are processed and the ideal throttle position is selected and maintained by EML. Throttle response is controlled with twin electric throttle valves which are operated by fastacting gear drive
D.C. motors. In this way, optimum throttle response and compensation are provided for a wide variety of conditions including:
�� Start-up throttle positioning
�� Idle speed maintenance
�� Cold engine frictional losses
�� Air conditioning load fluctuation
�� Gear engagement/disengagement
�� Cylinder bank synchronization
�� AEGS program matching
�� Cruise control operation
�� Maximum rpm limit
�� Maximum vehicle speed limit
�� Emergency operating programs


Accelerator Pedal Assembly

The EML accelerator pedal assembly contains a potentiometer (which generates a low voltage analog signal) that represents desired throttle position. Accelerator pedal released/depressed positioning is confirmed and verified by switch contacts known as the "90 switch". As accelerator travel crosses the 90 point, a high/low signal is monitored by the EML control unit. A safety switch completes a dedicated diagnostic circuit whenever the accelerator pedal is released. The
diagnostic circuit is an independent hard wire "failsafe" which can, if necessary, initiate fuel shut off during brake application. Pedal travel and effort remain unchanged with the use of dual return springs which provide positive accelerator pedal release and pedal "feel".

EML Control Unit

The advanced EML control unit converts the accelerator pedal position values into responsive digital signals. Once processed, with consideration to other parameters and presets, the throttle valves are positioned accordingly.

Throttle Valve Assembly
1. Throttle plate
2. Gear drive
3. Electric motor drive
4. Electrical connector
The throttle valve assembly is a unitized, maintenance-free component. In addition to the internal subcomponents listed on page 3, the throttle valve assembly also contains electrical signalling devices and a positive closure return spring. The M70 employs two such throttle valves, one
for each plenum, and they are operated and synchronized by the EML control unit. Precise cylinder bank balance is achieved by using the individual DME injector final stages as a reference. The EML control unit monitors physical throttle plate position from a feedback potentiometer and further verifies throttle movement via special contacts called the "170 switch". Throttle plate movement is sure and responsive, driven by D.C. electric motors via a gear drive.

EML Self-Diagnostics
EML self-testing and fault monitoring capability, combined with comprehensive safety circuity and stored emergency programs, offer predictable system responses in the unlikely event of component malfunction. From the initial start-up all aspects of the system are tested, cross-checked and monitored for proper operation. Many self-checks and failsafe features within and without the EML
Control Unit employ redundancy for added reliability. The accelerator pedal/throttle valve relationship is monitored via the respective potentiometer signals and then confirmed by the 9° /17° switch positions. The 9° and 17° switches cannot be opened or closed simultaneously. The high/low signals produced by accelerator pedal/throttle valve travel are constantly monitored via a "switch
window" arrangement within the EML control unit. EML fault lamp integrity is assured with the use of twin light bulbs. Associated functions which are relied upon for failsafe operation are monitored in much the same way as the EML system. Such is the case with deceleration fuel shut off. Ordinarily, a fuel saving function, decel fuel shut off is also used by the EML system to provide rapid power
reduction. Should the DME fail to engage decel cutoff reliably, EML will recognize a fault and reduce power.
In addition to normal EML System fault monitoring, all parameters and functions are continuously compared to programmed safety logic values. Comparison of actual operating values to programmed presets determines whether the relationship of all EML System components is logical and plausible. For example:
�� A constant accelerator pedal signal ordinarily would denote steady control by the driver. However, it could also be a stuck or blocked accelerator pedal. A "brakes applied" signal with a constant accelerator pedal signal represents conflicting values and would be deemed not plausible, causing an immediate reduction of power. System fault detection receives immediate classification. In most cases, especially those which might affect engine RPM, the EML fault lamp is illuminated and power is reduced immediately. Depending on the fault detected, the throttle opening may be reduced to a 20° angle or to a typical idle speed position. Should the throttle valve(s) fail to move, the DME on cue will reduce the millisecond injector time or discontinue injection thus providing a sustantial power reduction. EML system troubleshooting and fault memory access is provided in the standard way, using the BMW diagnostic module. Additionally, the hard wire diagnostic circuit which transmits the brakes applied signal via the accelerator pedal safety switch can be checked with BMW special tool P/N 88 88 6 127 010.
For full testing information, refer to Service Information Bulletin 12 06 87 (1502) and repair manual page 12 - 365 (dated 11/87).
Erich ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 28.12.2009, 09:51   #9
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard

na auf jeden fall erstmal vielen dank! ...obwohl ich eigentlich die 1.7er motronik habe.
werd mich heut mal meinen luftmassenmessern widmen...mal schauen was die für werte ausspucken.
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
Alt 10.01.2010, 10:02   #10
ChristianE32
Mitglied
 
Registriert seit: 30.07.2008
Ort: Berlin
Fahrzeug: E32-750i (01/92)
Standard

tag auch!
soooo, erstmal danke erich!
nach etlichen messungen und umwandlungen von neuen schaltplänen zu den alten schaltplänen (hatte nur sollwerte von der 1.2er motronik) hab ich mitbekommen das eine drosselklappe kein lastsignal an die dme geliefert hat. seltsam nur das er nicht in das notprogramm gegangen ist !

na jedenfalls hab ich mal beide drosselklappen gegen 2 andere getauscht und siehe da, er läuft auf beiden bänken. zwar läuft er ganz minimal etwas rupig, aber das kann auch am kompressor liegen...mal schauen wie er läuft wenn die steuergeräte angelernt sind.
aber bei dem schnee kannste das ja sprichwörtlich glatt vergessen !
ChristianE32 ist offline   Antwort Mit Zitat antworten
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